AMIL Sp. z o.o.

Kalkulator ciąży

... i jesteś pewna

Jeśli planujesz ciążę

Jak przygotować się na poczęcie dziecka?

Przebieg i samopoczucie w ciąży w znacznym stopniu zależy od trybu życia jaki kobieta prowadzi w okresie ją poprzedzającym. Warto rozpocząć przygotowania nawet na 12 miesięcy przed planowanym poczęciem i:

  • zmienić tryb życia na spokojniejszy, mniej stresujący,
  • zadbać o kondycję fizyczną,
  • utrzymać prawidłową wagę ciała (niedowaga i nadwaga mogą być przyczyną problemów z zajściem w ciążę),
  • stosować racjonalną dietę (ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości witamin i minerałów),
  • przyjmować kwas foliowy (minimum 3 miesiące przed poczęciem),
  • co najmniej 3 miesiące przed poczęciem zrezygnować z alkoholu, papierosów (ważne również dla mężczyzny ponieważ używki znacznie obniżają ruchliwość plemników),
  • 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę odstawić tabletki antykoncepcyjne lub usunąć wkładkę wewnątrzmaciczną, aby cykle wróciły do normy,
  • nie przyjmować żadnych leków bez porozumienia z lekarzem (nawet preparatów witaminowych),
  • w przypadku występowania chorób przewlekłych (tj. padaczka, cukrzyca, astma, choroby nerek itp.) przedyskutować z lekarzem leczenie w trakcie ciąży, tak aby nie miało negatywnego wpływu na dziecko,
  • odwiedzić stomatologa (próchnica może być przyczyną zakażenia ogólnego organizmu),
  • poddać się szczepieniom ochronnym (różyczka, wirusowe zapalenie wątroby typu B),
  • wybrać ginekologa, który będzie sprawował opiekę nad matką i dzieckiem podczas ciąży.

Kwas foliowy

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, w pożywieniu występuje w postaci folianów.

Niedobór tej witaminy u przyszłej mamy zwiększa ryzyko wystąpienia wad układu nerwowego u dziecka (bezmózgowia, przepukliny mózgu i rdzenia).

Mimo iż kwas foliowy występuje w wielu warzywach i owocach (tj. szparagi, szpinak, brukselka, sałata, kalafior, bób, fasolka, pomarańcze, banany) trudno zapewnić jego odpowiednią ilość w codziennej diecie. Dzieje się tak, dlatego, że organizm przyswaja tylko około 50 % kwasu z pożywienia, dodatkowo długotrwałe przechowywanie lub gotowanie warzyw niszczy nawet do 80% zawartego w nich kwasu.

W związku z tym lekarze zalecają suplementację syntetycznym kwasem foliowym, który jest przyswajalny w 100%. Kobiety w okresie planowania ciąży (najlepiej 3 miesiące - minimum 4 tygodnie - przed poczęciem) i na jej początku (do 12 tygodnia ciąży) powinny codziennie przyjmować kwas foliowy.

W zasadzie sugeruje się, aby, wszystkie kobiety w wieku rozrodczym ze względu na dużą ilość nieplanowanych ciąż, przyjmowały profilaktyczną dawkę 0,4 mg kwasu. Taka dawka może być stosowana przez wiele lat beż żadnych efektów ubocznych.