AMIL Sp. z o.o.

Kalkulator ciąży

... i jesteś pewna

Magnez a zdrowie

Magnez pierwiastek życia

Magnez często określany jest jako pierwiastek życia, ze względu na swoje biologiczne znaczenie. Jest on niezbędnym składnikiem chlorofili, odpowiadających za prawidłowy przebieg procesu fotosyntezy, bez którego niemożliwe byłoby życie ludzi i zwierząt na ziemi.

Magnez niezaprzeczalnie odgrywa ogromną rolę w organizmie człowieka, zapewniając prawidłowe funkcjonowanie wielu układów i narządów.

Mimo wzrastającej świadomości społeczeństwa o roli i konieczności dostarczania odpowiedniej ilości makro i mikroelementów w codziennej diecie, brak magnezu jest obecnie powszechnie występującym zjawiskiem.

Objawy niedoboru magnezu to: ogólne zmęczenie organizmu, stres, bezsenność, depresja, drganie powiek, drętwienie kończyn, skurcze, a także brak koncentracji, drażliwość, nadpobudliwość.

Warto zastanowić się jak temu zapobiec. Niezaprzeczalnie głównym źródłem magnezu powinno być pożywienie. Jednak przy dzisiejszym trybie życia (ciągły pośpiech, stres, niewłaściwa dieta, zanieczyszczona żywność, picie dużej ilości kawy i mocnej herbaty) jest to praktycznie niemożliwe. Stale więc jesteśmy narażeni na niedobory magnezu.

Jeśli występują u nas objawy charakterystyczne przy niedoborze magnezu, skutecznym rozwiązaniem może być zastosowanie preparatów z magnezem.

Źródła magnezu i przyswajalność

Magnez jest jednym z podstawowych składników prawidłowej diety, zapewnienie odpowiedniej ilości tego pierwiastka wpływa na prawidłową pracę wszystkich układów i narządów.

Obecnie zalecane dzienne spożycie (RDA), magnezu wynosi 375 mg. Jednak zapotrzebowanie na ten pierwiastek rożni się w zależności od wieku, płci a także stanu fizjologicznego organizmu (np. ciąża, laktacja).

Przykładowe zapotrzebowanie na magnez dla różnych grup wiekowych:

magnez
dorosła kobieta 300 mg
dorosły mężczyzna 370 mg
niemowlęta 30 mg
dzieci do 3 roku życia 80 mg
dzieci w wieku przedszkolnym 130 mg
dzieci w wieku szkolnym 240 mg
młodzież (gimnazjaliści i licealiści) 360 - 410 mg
kobiety w ciąży oraz karmiące 310 - 350 mg

Najkorzystniej byłoby, aby niezbędny dla organizmu magnez dostarczany był z pożywieniem. Wydaje się to stosunkowo proste, gdyż pierwiastek ten występuje w większości spożywanych na co dzień produktów. Pokarmy bogate w magnez to: razowe pieczywo, grube kasze, nasiona roślin oleistych i strączkowych, zielone warzywa, banany, orzechy, rodzynki, ziemniaki, ogórki, pomidory, cebula, kakao i gorzka czekolada. Warto zadbać, aby produkty te pojawiły się w codziennej diecie.

Tabela przedstawia przykładowe produkty bogate w magnez

Produkt Porcja Magnez w mg
Kasza jaglana lub jęczmienna 100 g 270-290
Fasola czarna 1 szklanka 121
Tofu ½ szklanki 118
Fasola biała drobna 1 szklanka 113
Migdały prażone 28 g 84
Szpinak gotowany ½ szklanki 76
Botwinka ½ szklanki 76
Soczewica 1 szklanka 71
Kiełki pszenicy ½ szklanki 69
Płatki owsiane gotowane 1 szklanka 56
Ziemniaki pieczone ze skórką 1 średni 55
Orzech ziemny 28 g 52
Masło orzechowe 2 łyżki stołowe 51
Płastuga 85 g 50
Orzech włoski 28 g 48
Mleko sojowe 1 szklanka 45
Jogurt 0,28 l 40
Banan 1 średni 33
Groch ½ szklanki 31
Chleb pszenny pełnoziarnisty 1 kromka 23
Chleb biały 1 kromka 5

Często nawet jeśli starannie dbamy o właściwe i zdrowe odżywianie, nie dostarczamy odpowiedniej ilości magnezu a tym samym jesteśmy narażeni na jego niedobór. Wynika to z faktu, iż przyswajalność magnezu z pokarmu wynosi maksymalnie około 40%, dodatkowo nawet pokarmy bogate w magnez podczas obróbki termicznej tracą znaczną jego część.

Jeszcze gorzej sytuacja wygląda jeśli nie dbamy o właściwą dietę i zdrowy tryb życia. Tak więc spożywając tłuste, mocno przetworzone produkty czy duże ilości błonnika przyczyniamy się do zmniejszenia wchłaniania magnezu. Żyjąc w ciągłym pośpiechu stresie, nadużywając kawy, herbaty, napojów alkoholowych a także gdy jesteśmy bardzo aktywni fizycznie narażamy się na zwiększenie wydalania magnezu z moczem.

Rola magnezu w organizmie człowieka

Magnez jest jednym z makroelementów niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Występuje we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych: przede wszystkim w kościach ( ponad 65%), a także wewnątrz komórek mięśni oraz w sercu, wątrobie, mózgu i nerkach.

Magnez wpływa na ogólną kondycję organizmu, a także pełni szereg ważnych funkcji w organizmie:

  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenie i znużenia,
  • pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni,
  • pomaga w prawidłowej syntezie białka,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów,
  • odgrywa rolę w procesie podziału komórek.

Preparaty z magnezem – jak wybrać?

Obecnie na rynku istnieje szeroka gama suplementów diety z magnezem. Decydując się na uzupełnienie tego pierwiastka warto dokładnie przeanalizować ich skład i wybrać preparat, który dostarczy nam odpowiednią ilość łatwo przyswajalnego magnezu.

Wybierając preparat z magnezem należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • postać w jakiej znajduje się magnez w preparacie, czy jest to związek organiczny czy nieorganiczny ( najlepiej przyswajają się związki organiczne, np.: mleczany, asparginiany, cytryniany magnezu najgorzej związki nieorganiczne tj. tlenek magnezu),
  • formę preparatu – łatwiej i szybciej będzie wchłaniany magnez z preparatów płynnych niż stałych tabletek czy kapsułek twardych (najkorzystniej jeśli wybierzemy preparat, w którym magnez występuje w formie rozpuszczalnej a więc tabletkę musującą lub kapsułkę miękką np. MULTIMAG B6 – jedyny na rynku suplement diety w postaci miękkich, żelowych, łatwych do połykania kapsułek),
  • ilość magnezu w tabletce (istotna jest zawartość jonów magnezu, a nie jego soli),
  • dodatek witaminy B6 (zwiększa wchłanialność magnezu).

Dlaczego Multimag B6?

Niedobór i nadmiar magnezu, interakcje z lekami

Od odkrycia magnezu minęło ponad 200 lat, przez ten czas naukowcy wielokrotnie udowodnili, iż pierwiastek ten odgrywa kluczową rolę w organizmie, a dostarczenie odpowiedniej jego ilości zapewnia prawidłową pracę wszystkich układów i narządów, tym samym wpływa na stan fizyczny a także psychiczny człowieka.

Mimo iż magnez jest pierwiastkiem łatwo dostępnym, ponieważ występuje w znacznych ilościach w spożywanych przez nas pokarmach, coraz większa cześć populacji cierpi na niedobór tego pierwiastka.

Główne przyczyny niedoboru magnezu to:

  • niewłaściwa dieta bogata w cukier, tłuszcz zwierzęcy, złożona głównie z wysoko przetworzonych produktów żywnościowych lub niskokaloryczna stosowana przy różnego rodzaju kuracjach odchudzających,
  • niewystarczająca ilość pierwiastka w pożywieniu i wodzie pitnej w wyniku chemicznego nawożenia gleb potasem (z gleby wymywają magnez kwaśne deszcze),
  • niska przyswajalność pierwiastka z pokarmów ( max około 40 %), wypłukiwanie magnezu podczas gotowania,
  • nadmierna utrata pierwiastka z organizmu w przypadku niewydolności nerek, przewlekłego alkoholizmu, nadmiernego spożycia kawy, mocnej herbaty, napojów energetycznych, przyjmowania hormonalnych środków antykoncepcyjnych,
  • niskie wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego spowodowane częstym stosowaniem środków przeczyszczających, wymiotami, przewlekłymi biegunkami czy stanami zapalnymi jelit,
  • życie w ciągłym pośpiechu, stres, natłok zajęć.

Przy niewystarczającej ilości magnezu w organizmie często pojawiają się następujące objawy:

  • trudności z koncentracją,
  • nadpobudliwość, drażliwość,
  • bezsenność,
  • poranne zmęczenie (nawet po wielu godzinach snu),
  • stany niepokoju i lęku,
  • zawroty i bóle głowy, omdlenia,
  • skurcze i „mrowienie" mięśni szczególnie w okolicy łydek, drganie powieki,
  • bóle w okolicy serca, napadowe bicie serca (kołatanie),
  • nudności,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci,
  • próchnica zębów,
  • podatność na infekcje.

Pierwszym krokiem w celu uzupełnienia magnezu powinno być przeanalizowanie swojej diety oraz uzupełnienie jej w pokarmy bogate w ten pierwiastek. Jeśli jednak trudno uniknąć czynników powodujących jego niedobór warto zadbać o suplementację preparatami magnezowymi.

Nadmiar magnezu jest z łatwością wydalany z organizmu z moczem, a jego szkodliwe stężenie powstaje bardzo rzadko, najczęściej po podaniu preparatów dożylnych. Jeśli dostarczany magnez z pożywieniem nie ma obawy o przedawkowanie, ryzyko nieznacznie wzrasta w przypadku stosowania preparatów syntetycznych, a w zasadzie dotyczy pacjentów z niewydolnością nerek, niedoczynnością tarczycy, niektórymi chorobami zakaźnymi i autoimmunologicznymi oraz chorobami nowotworowymi.

Jeśli dojdzie do przedawkowania magnezu mogą pojawić się następujące objawy:

  • dolegliwości żołądkowe, biegunka,
  • spadek ciśnienia krwi,
  • hipotonia mięśniowa z osłabieniem odruchów ścięgnistych ( hyporfleksia),
  • bradykardia -spowolnienie akcji serca,
  • hipotermia,
  • zaburzenia świadomości.

W najcięższych przypadkach może dojść do zatrzymania akcji serca i oddechu oraz śpiączki hipotermicznej, a nawet zgonu.

Magnezu bezwzględnie nie powinni przyjmować pacjenci z niewydolnością nerek, przyjmujący tetracykliny, cierpiący na biegunkę.

Interakcje z innymi lekami

Magnez wchodzi w interakcje z niektórymi lekami, dlatego pacjenci:

  • przyjmujący leki moczopędne (nasilają wydalanie magnezu),
  • stosujący doustną antykoncepcję (estrogeny obniżają zawartość magnezu w tkankach)

powinni uzupełniać niedobory magnezu.